5 tipov, ako byť efektívny aj počas práce z domu

5 tipov, ako byť efektívny aj počas práce z domu

„Home office“, práca z domu alebo domácka práca – pojmy, ktoré sú v poslednom čase veľmi obľúbené. Označujú čoraz rozšírenejší typ zamestnania. Pracovať z domu je pre väčšinu ľudí oveľa pohodlnejšie ako pracovať z kancelárie. Chce to ale veľkú dávku disciplíny. Čo vlastne znamená práca z domu? Aké sú jej výhody a nevýhody? A ako byť doma efektívny?

Výhody práce z domu

 

Vlastné manažovanie času – výhodou je, že si určujete čas na prácu podľa vašej výkonnosti. Niekto začína rád skoro ráno, niekto potrebuje viac času na prebratie a začína pracovať neskôr. Je to len na vás.

Stretávanie a spolupráca s ľuďmi, ktorých si vyberiete – pracujete a stretávate sa s ľuďmi, ktorí sú vám sympatickí, majú presne tie schopnosti, ktoré potrebujete a sú pre vás inšpiráciou.

Plné pracovné nasadenie –​ keďže vás nikto pri práci nevyrušuje, môžete sa zahĺbiť do práce na dlhé hodiny.

Žiadny boj s dopravnými zápchami – pracujete z domu, niekto aj v pyžame. Keď potrebujete cestovať, určíte si čas tak, aby to bolo pre vás optimálne.

Ušetrené náklady na dopravu – práca z domu nevyžaduje, aby sa zamestnanec presúval na iné miesto. Šetríte náklady na dopravu, aj čas.

Komfort pri práci –​ pohodlné domáce oblečenie, papuče a priestor, ktorý máte upravený podľa seba.

 

Pracujúci muž Muž pracujúci z domácej kancelárie. Zdroj: pinterest.com

Vlastnosti a schopnosti potrebné pre prácu z domu

 

Čo viac potrebujete k maximálnemu výkonu? Práca z domu nie je pre každého. Vyžaduje​ si človeka, ktorý má určité vlastnosti a schopnosti. Ktoré​ sú to?

Iba so sebadisciplínou si​ dokážete vytvoriť denný režim, ktorý bude rešpektovať aj vaša rodina. Nebudete si prácu odkladať až na poslednú chvíľu. Budete pracovať kvalitne aj bez dohľadu nadriadený si​ dokážete vytvoriť denný režim, ktorý bude rešpektovať aj vaša rodina. Nebudete si prácu odkladať až na poslednú chvíľu. Budete pracovať kvalitne aj bez dohľadu nadriadených.

Schopnosť plánovať je dôležitá, aby ste si vedeli čas a prácu rozdeliť a zorganizovať tak, že dodržíte termíny a nezabudnete na stretnutia, porady, čiastkové úlohy a podobne.

Pri množstve práce bez kontaktu s kolegami a nadriadenými je dôležitá schopnosť​ určiť si priority. Takto sa budete venovať najprv neodkladným a dôležitým úlohám, pri ktorých máte zadané termíny. Tie ostatné, ktoré síce zaberajú čas, ale nie sú veľmi dôležité, si necháte nakoniec.

Pri každej činnosti vznikajú určité problémy a možnosti, ako ich riešiť. Musíte sa vedieť​ správne rozhodnúť aj​ bez toho, aby ste si všetko prebrali s kolegami či nadriadeným.

V domácom prostredí je množstvo zámienok a podnetov, ktoré môžu odvádzať vašu pozornosť od pracovnej úlohy.Buďte​ vytrvalí a sústreďte sa hlavne na prácu.​Vytvorte si podmienky na prácu tak, aby vás nič nerozptyľovalo.

Komunikačné schopnosti sú mimoriadne dôležité pre kontakt s kolegami a nadriadenými. Potrebujete jasne a presne odovzdávať informácie, formulovať otázky a odpovede pri riešení pracovných záležitostí tak, aby nedošlo k nedorozumeniam.

Schopnosť oddeliť pracovný a osobný život je nevyhnutná práve preto, že pracujete z domu a musíte vedieť, kedy začať aj prestať s prácou a venovať sa rodine, relaxu, alebo iným činnostiam.

 

Nábytok do kancelárie Johan Kancelárska zostava Johan dub sonoma. Zdroj: temponabytok.sk

Miesto na prácu

 

Ak podnikáte alebo pracujete z domu, potrebujete vlastný​ pracovný kútik.​ V prvom rade je potrebné prehodnotiť priestorové a dispozičné možnosti bytu alebo domu. Najlepšie miesto bude tam, kde budete mať pokoj a nič vás nebude rozptyľovať. Váš mozog totiž potrebuje mať impulz na to, že je čas začať pracovať. Ak budete raz pracovať v posteli, inokedy v kuchyni alebo v obývačke, uvidíte, že vaše sústredenie bude naozaj slabé.

Ak nemáte podmienky na vytvorenie samostatnej kancelárie, oddeľte​ pracovný kútik aspoň regálom. Vyhradená časť by mala slúžiť iba na prácu. Nemali by ste pri ťukaní do klávesnice obedovať a zároveň zapínať obľúbený seriál. Neodporúča sa mixovať relax s povinnosťami.

Výber farby a materiálu stola​ ​ zvyčajne​ ovplyvní nábytok v izbe, v ktorom sa nachádza. Stôl by mal byť dostatočne priestranný. Najvhodnejší je štvorcový alebo obdĺžnikový stôl s dostatkom úložného priestoru. 

Vaša pracovná stolička​ by mala mať vysoké operadlo, zakrývajúce celý váš chrbát a opierky na ruky. Mala by byť s možnosťou nastavenia výšky sedu a s tvarovanou opierkou chrbta. Vhodným výberom stoličky predídete možným bolestiam chrbta a hlavy či tŕpnutiu nôh. 

 

Kancelársky nábytok Noko-Singa Sektorový nábytok do kancelárie Noko-Singa dub sonoma. Zdroj: temponabytok.sk

Odvrátená stránka práce z domu

 

Aj práca z domu má svoje nevýhody. Nie je to len o voľnej pracovnej dobe a ušetrených dopravných nákladoch. Kým sa pustíte do vyjednávania so zamestnávateľom, naštudujte si aj mínusy plynúce z takéhoto typu práce.

Treba veľmi dobrý time management – práca z domu prináša veľké riziko odkladania úloh a činností na neskôr. Keďže nie ste až tak pod kontrolou nadriadených, je oveľa ľahšie presvedčiť samého seba, že prácu urobíte neskôr. Ak nemáte sebadisciplínu a dobrý time management, práca z domu nie je pre vás.

Izolácia –​ práca bez​ kolegov prináša samotu a vylúčenie zo spoločenského života. Ak sa príliš usadíte pred počítačom a dlhé mesiace nevytiahnete ani päty z domu, je možné, že svet na vás zabudne. Prinajmenšom ten reálny, vo virtuálnom budete určite veľmi aktívni.

Absencia spätnej väzby – pri práci z domu chýba spätná väzba od kolegov či nadriadených. Slovnej pochvaly pozitívneho výsledku sa doma nedočkáte. Jednoducho vás musí baviť to, čo robíte a za výsledok si dopriať malé odmeny samy.

Nijaké finančné odmeny – nepočítajte s príplatkami za nočnú prácu, ani nadčasy vám nik nepreplatí.

 

Práca na doma Odvrátená stránka práce na doma. Zdroj: pinterest.com

 

„Práca z domu“ – znie to lákavo, no nie vždy je to až také dokonalé a celkom bez problémov. Treba zvážiť výhody aj nevýhody a prehodnotiť priestorové možnosti vo vašej domácnosti.

 

Veľmi dôležitá je aj porada​ s vašimi blízkymi, pretože​ to, že začnete pracovať z domu, ovplyvní nielen vás, ale aj celú vašu domácnosť. Nevzdávajte sa však hneď na začiatku. Možno​ práve vy ste ten typ človeka, ktorému bude „home office“ vyhovovať po všetkých stránkach.